Elleboog klachten

De elleboog is een zadelgewricht tussen het uiteinde van de bovenarm (het opperarmbeen) en de beide beenderen van de onderarm (het spaakbeen en de ellepijp). Het is een bijzonder gewricht omdat het één bot in de bovenarm met twee botten in de onderarm verbindt. Naast dat het ellebooggewricht het buigen van de onderarm ten opzichte van de bovenarm moet verzorgen, verzorgt dit gewricht ook het draaien van de twee botten in de onderarm ten opzichte van elkaar.  Stevige gewrichtsbanden liggen aan de voor- en achterzijde en aan de beide zijden van het ellebooggewricht.

Epicondylitis lateralis (tennis elleboog):

De tenniselleboog wordt gekenmerkt door pijn aan de achter-/buitenzijde van de elleboog. Het wordt veroorzaakt door een ontsteking van de pezen die vanuit de elleboog vertrekken naar de pols toe. Daar zorgen ze ervoor dat de hand en pols naar boven kunnen bewegen.

De tenniselleboog wordt soms veroorzaakt door de kracht van het tennisracket op de elleboog bij een backhand slag. Door een herhaalde overbelasting gaan de onderarm spieren die aan de buitenzijde van de elleboog aanhechten pijn doen. Ook kan andere langdurige belasting van de arm, zoals klussen, schilderen, snoeien in de tuin, beeldschermwerk, frequent gebruik van bepaalde gereedschappen (schroevendraaiers etc.) of huishoudelijk werk, zorgen voor een tenniselleboog.

• Sportrevalidatie

Epicondylitis medialis (golfers elleboog):

Er is meestal sprake van pijnklachten aan de binnenzijde van de elleboog. Soms gaat dit samen met een tintelend gevoel ter hoogte van de pink en ringvinger. De klachten worden opgewekt bij het buigen van de vingers en tegelijkertijd de pols bewegen in de richting van de handpalm. Onderhands iets oppakken wekt klachten op. Het is belangrijk dat een beknelling of irritatie van de zenuw ter hoogte van de elleboog hier niet de oorzaak van de klachten is.

Het ontstaan van een golferselleboog hoeft niet alleen door de sport golfen te komen. De buigspieren zijn overmatig of verkeerd belast, bijvoorbeeld door het uitvoeren van zwaar belastende werkzaamheden of door werkzaamheden waarbij men steeds dezelfde bewegingen maakt (zoals typen of muizen). Daardoor ontstaat een irritatie bij de aanhechting van de spieren aan de binnenkant van de elleboog.

Artrose (slijtage):

Pijn in de elleboog kan een symptoom zijn bij artrose. De pijnklachten bij artrose zijn vaak wisselend van dag tot dag.
Vaak kunt u het gewricht beperkt buigen en/of strekken. Niet goed kunnen strekken is met name lastig bij het tillen van voorwerpen, zoals zware tassen. Als u de elleboog niet goed kunt buigen, kunt u soms uw hand niet goed naar uw hoofd brengen. Hierdoor kunnen problemen met eten en de verzorging ontstaan.

Het kraakbeen in de elleboog kan slechter van kwaliteit worden als gevolg van veroudering. Het onderliggende bot kan hierdoor gedeeltelijk bloot komen te liggen. Dit komt bij de elleboog niet veel voor omdat de elleboog een gewricht is dat doorgaans niet zeer zwaar wordt belast.              Een ontstekingsreactie in het gewricht kan het kraakbeen aantasten: slijtage is dan het resultaat. Dit is bijvoorbeeld het geval bij reumatoïdeartritis. Vaak worden dan beide ellebogen aangetast. Artrose kan ook ontstaan na een beschadiging van de elleboog, zoals bijvoorbeeld na kraakbeenschade of een breuk in het gewricht. Deze vorm van artrose kan jaren na de beschadiging optreden.

Radiaal Tunnel Syndroom:

Bij het Radial Tunnel Syndroom, ook wel posterior interosseous syndroom of PIN genoemd, zit de motorische (spier)tak van de nervus radialis geklemd. Dit geeft vage pijnklachten aan de bovenzijde van de onderarm. Er is ook sprake van krachtverlies. De klachten nemen toe bij activiteiten. Vaak is er een verhoogde spierspanning net onder elleboog. Wanneer de beklemming hoger gelegen is, zijn er meestal wel tintelingen op de bovenkant van de hand.

De exacte oorzaak is niet bekend, maar het komt meer voor bij gespierde, atletische mensen en bij bepaalde beroepen, zoals kapsters. De klachten worden vaak ten onrechte geduid als R.S.I.

• Revalidatie na operatie

Cubitale Tunnel Syndroom:

Het cubitale tunnel syndroom geeft pijn rond de elleboog en de onderarm, die kan uitstralen naar de ringvinger en pink. Een doof gevoel in de vingers en verminderde kracht in de hand omdat de kleine handspieren zwakker worden.

Het cubitale tunnel syndroom kan ontstaan door het te vaak strekken van de elleboog waardoor de zenuw teveel wordt opgerekt. Ook kan het zijn dat de zenuw niet goed door de groef in het bot loopt en klemt. Soms ontstaat het na een gebroken arm, wanneer de onderarm een iets andere stand heeft gekregen.

• Revalidatie na operatie

Thoracic-outlet syndroom (TOS):

Typische klachten van het thoracic outlet syndroom zijn schouderpijn en zwakte in de arm als u  activiteiten boven het hoofd of schouderniveau uitvoert. Door de bewegingen die u maakt met uw schouder raken de zenuwen en/of bloedvaten verder bekneld.  Hierdoor krijgt u prikkeling in de armzenuwen, waardoor pijnklachten ontstaan. De pijn in de schouder straalt vaak uit naar de arm, hand, nek en het achterhoofd. Het kan zijn dat u naast pijnklachten ook last krijgt van prikkelingen in de arm, een slaperig gevoel in de arm en krachtverlies.

Het thoracic outlet syndroom (TOS) is een verzamelnaam voor aandoeningen waarbij de  vaten en zenuwen die in het schoudergebied liggen, bekneld raken. Het kan spontaan optreden of het gevolg zijn van een ongeval. Ook een verkeerde houding kan de klachten veroorzaken.

Bursitis olecrani: (slijmbeursontsteking in de elleboog):

Patiënten ervaren pijn aan de elleboog, vooral wanneer er druk op de pijnlijke plek uitgeoefend wordt. De pijn is aanwezig in rusttoestand en neemt toe bij beweging. Men heeft door deze pijn problemen met het bewegen van de elleboog. Daarnaast kan men last hebben van een pijnlijke huid op de plek van de ontsteking, wanneer men over de huid aait kan dit pijnlijk zijn. Vaak gaat een slijmbeursontsteking gepaard met een zwelling, er is sprake van een vochtophoping. Als de slijmbeursontsteking veroorzaakt wordt door een infectie dan kan er tevens sprake zijn van koorts.

Bursitis in de elleboog kan ook plotseling ontstaan. Wanneer de elleboog een harde klap te verwerken krijgt door bijvoorbeeld een val of een ongeluk, dan kan hierdoor een acute slijmbeursontsteking ontstaan. Een slijmbeursontsteking in de elleboog kan veroorzaakt worden door overbelasting, bijvoorbeeld door lang steunen op de ellebogen. Er kunnen door langdurige druk beschadigingen optreden die kleine bloedingen veroorzaken, hieruit kan een ontsteking ontstaan. Vooral studenten leunen veel op de ellebogen wanneer zij aan het studeren zijn. Een elleboogontsteking wordt daarom ook wel een studentenelleboog genoemd. Een elleboogontsteking kan tevens ontstaan door een infectie. Wanneer bacteriën in de slijmbeurs terechtkomen dan kan dit leiden tot een ontsteking.

• Terug sturen naar de huisarts; pijnstillers
  • Revalidatie na een elleboog operatie