Enkel klachten

Klachten aan de enkel en voet kunnen erg beperkend zijn in het dagelijks leven; met lopen, hardlopen, maar ook tijdens het sporten kan dat veel problemen geven. Enkelklachten kunnen verschillende oorzaken hebben. Vaak beginnen de klachten door een verstuikte enkel, overbelasting van de enkel of door een ongeval tijdens het sporten. Daarnaast zien we ook klachten als scheefstand van de grote teen (Hallux valgus), kromstand van kleinere tenen (hamer- of klauwtenen), doorgezakte (voor)voet/platvoet, slijtage (artrose) van de enkel of de voet, inklemming in de enkel, instabiliteit van de enkel of een achillespeesontsteking.

Inversie trauma (enkel verzwikking):

Tijdens en direct na een inversietrauma is er hevige pijn aan de buitenkant van de enkel en voet. Op de aangedane zijde staan en lopen is vaak erg pijnlijk of kan zelfs onmogelijk zijn. Afhankelijk van de ernst ontstaat er zwelling ten gevolge van de optredende bloeding. Later ontstaat er afhankelijk van de ernst vaak een blauw/gele verkleuring aan de buitenzijde en soms ook binnenzijde van de enkel. Vrijwel alle passieve bewegingen in de enkel kunnen pijnlijk zijn door de zwelling en rek op de ligamenten. Vooral het naar binnen bewegen van de voet is vaak erg pijnlijk. Verder kan de enkel na het trauma instabiel aanvoelen.

Ontstaan van de klacht:

De klachten ontstaan meestal op een duidelijk aanwijsbaar moment waarop men zich verstapt of de enkel verzwikt. In sommige gevallen kunnen de enkelbanden ook overbelast raken doordat ze langdurig op rek worden gebracht tijdens het sporten of gedurende andere activiteiten. De blessure wordt veelal gezien bij mensen tussen de 15-35 jaar oud en bij sporters. Met name sporters die veel moeten springen, draaien of een contactsport beoefenen, lopen een verhoogd risico.

• Sportrevalidatie

Het belangrijke tijdens/na de behandeling is het gaan werken aan de houding en/of het uitvoeren van oefeningen om recidiverende klachten te voorkomen.

Enkel fractuur:

Tijdens het moment van breken, kraakt het bot soms hoorbaar en/of voelbaar. Men voelt direct een felle pijn en in de meeste gevallen is het niet meer mogelijk om op de voet te staan. Bewegen van de enkel is erg pijnlijk. De enkel zwelt op, wordt rood en er kan een bloeduitstorting ontstaan. Bij een breuk van het kuitbeen bevindt zich de pijn meer aan de buitenzijde van de enkel en bij een scheenbeenbreuk vindt zich de pijn meer aan de binnenzijde van de enkel. De pijn wordt erger wanneer men op de enkel drukt.

Ontstaan van de klacht:

Een enkelbreuk kan ontstaan door een val of ongeluk (auto), maar ook door het sporten. Vaak gaat dit traumamoment gepaard met een verzwikking, overmatige buiging of strekking van de enkel. Het enkelgewricht kan zowel aan de binnen- en buitenzijde breken. Meestal zie je een breuk in het kuitbeen, maar ook andere botten kunnen breken in het onderbeen of de voet.

• Sportrevalidatie na gips of operatie

Achillespees tendinopathie (overbelasting):

De pijn wordt in het begin voornamelijk gevoelt als ochtendstijfheid en pijn na inspanning. In ernstige gevallen kan de pijn continue aanwezig zijn.  Ter hoogte van het hielbot kan pijn aanwezig zijn waar de achillespees aanhecht aan het bot of 5 tot 7 cm boven de aanhechting van de achillespees aan het hielbot.

Ontstaan van de klacht:

De oorzaak van de pijn van de achillespees komt voornamelijk door overbelasting van de pees. Dit kan door verschillende factoren ontstaan waaronder een verkorte kuitspier, verkeerde trainingsopbouw of overgewicht. Hierdoor ontstaan kleine beschadigingen van de achillespees. Het genezingsproces dat daarop volgt veroorzaakt littekenvorming en zwelling. Peesweefsel is niet zo goed doorbloed waardoor het herstel weken tot maanden kan duren.

• Shockwave
  • PNE
  • EPTE

Achillespees ruptuur (pees scheur):

Je voelt tijdens het sporten een pijnscheut vlak boven de hiel. Bijna altijd denkt het slachtoffer dat er iemand achter hem een trap, slag of stoot op de kuit heeft gegeven. Er ontstaat hevige pijn laag achter op de kuit of enkel, die erger of vergelijkbaar is met de pijn bij een spierscheur. Lopen lukt daarna niet of nauwelijks meer. Deze pijn kan duiden op een gescheurde achillespees, ook wel een achillespeesruptuur genoemd. Dit is een vervelende blessure die vaak bij sporters voorkomt.

Ontstaan van de klacht:

Doordat de pees niet stevig genoeg is aangelegd of omdat er enige degeneratie of verzwakking in is opgetreden, kan een achillespees wel eens scheuren (een achillespeesruptuur). Er is altijd een actie van de spieren aan de scheuring vooraf gegaan. Een achillespeesruptuur treedt meestal op bij mannen tussen de dertig en veertig jaar, die met enige regelmaat sport beoefenen. Daarbij schijnt de linkerzijde vaker aangedaan te zijn dan de rechter.

• Echografie
  • Sportrevalidatie na operatie

Zweepslag (spierscheur kuit):

Voelt u ineens een harde tik tegen uw kuit. Het voelt alsof er iets knapt. Sommige mensen horen op dat moment ook een knapje. Tegelijk krijgt u een scherpe stekende of brandende pijn op de plek van de scheur. Van de pijn kunt u draaierig of misselijk worden. Daarna is het meestal heel lastig en pijnlijk om te lopen.

Omdat op de plek van de spierscheur ook bloedvaatjes scheuren, kan een zwelling en een blauwe plek ontstaan. Na enkele dagen kan de blauwe plek verkleuren en naar uw voet afzakken.

Ontstaan van de klacht:

Een zweepslag ontstaat meestal bij het plotseling krachtig aanspannen van een spier, bijvoorbeeld: wanneer u snel wilt wegrennen (start van loopwedstrijd, sprint bij voetbal), bij het afzetten voor een hoge sprong (bijvoorbeeld bij volleybal) of wanneer u wilt versnellen terwijl u een berg of een brug op fietst. Soms ontstaat een zweepslag terwijl u gewoon aan het wandelen bent of stilstaat.

• Intapen van de kuit
Faciitis plantaris:

De termen hielspoor en fasciitis plantaris worden regelmatig door elkaar heen gebruikt. In beide gevallen voelt u een stekende, zeurende pijn onder de voet ter hoogte van de hiel, wat soms uitstraalt naar de binnen- of buitenkant van de voet of naar de tenen. Deze pijnklachten worden voornamelijk gevoeld tijdens het opstaan ’s morgens uit bed of na een langere tijd te hebben gezeten. Ook kunnen sommige mensen pijn tijdens lopen of staan ervaren.

Ontstaan van de klacht:

Fasciitis Plantaris wordt vaak (mede) veroorzaakt door te korte spieren, vooral in de kuiten en voetzool. Een te korte kuitspier zorgt namelijk voor veel rek op de peesplaat, die overbelast raakt. Ook door langdurig staan, lopen of sporten kunnen de klachten ontstaan.

• PNE
  • EPTE

Hielspoor:

Het belangrijkste symptoom van hielspoor is pijn onder de voet, ter plaatse van de hak. De pijn treedt met name op bij druk zoals lopen en sporten. De pijn is vaak het ergst in het begin van de belasting, bijvoorbeeld ‘s morgens na het uit bed komen of indien men opstaat na een tijdje gezeten te hebben.

Ontstaan van de klacht:

De belangrijkste oorzaak van hielspoor is overbelasting en langdurige over rekking van de peesplaat onder de voet. Dit kan veroorzaakt worden door korte kuitspieren, een platvoet of een holvoet, maar ook door het dragen van te harde zolen in de schoenen.

• Shockwave