Heup klachten

Heupklachten kunnen veel pijnklachten veroorzaken waardoor jouw bewegelijkheid afneemt.      Dit kan komen door overbelasting, slijtage, verkeerde houding tijdens uw werk, of een ongeval tijdens het sporten. Daarnaast kan pijn aan de heup ervoor zorgen dat jij dagelijkse activiteiten niet meer goed kunt uitvoeren en hierdoor veel problemen ervaart.

Artrose:

Deze slijtage van het kraakbeen kan pijn en stijfheid veroorzaken, vooral bij het opstaan uit bed of van een stoel, of bij het instappen van een auto en bij het traplopen. Deze klachten noemen wij startklachten. Pijn bij heupartrose wordt veelal aangegeven in de lies en bovenbeen met uitstraling naar de bil en de knie. Sommige patiënten geven met name veel pijn aan in de knie, maar hebben een goede kniefunctie gecombineerd met een slechte heupfunctie. Helaas wordt bij deze laatste groep patiënten de diagnose heupartrose nog al eens gemist en pas in een laat stadium gesteld.

Artrose van de heup ontstaat vaak door ouderdom. Maar ook overbelasting of herhaalde blessures door bijvoorbeeld werk of sport kunnen oorzaken zijn. Daarnaast kunnen erfelijkheid, heupaandoeningen op kinderleeftijd of overgewicht een rol spelen. Artrose van de heup is een van de meest voorkomende oorzaken voor invaliditeit onder ouderen.

• Revalidatie na operatie aan de heup

Het belangrijke tijdens/na de behandeling is het gaan werken aan de houding en/of het uitvoeren van oefeningen om recidiverende klachten te voorkomen.

Nieuwe heup (THP):

De meest voorkomende klacht is pijn. In eerste instantie alleen bij bewegen en belasten, later ook in rust en tijdens de slaap. De pijn wordt gevoeld in de lies, met uitstraling naar de knie. Het heupgewricht wordt stijver waardoor er (start)problemen ontstaan bij bewegingen zoals lopen en fietsen. De pijn is vaak een reden om af te zien van bijvoorbeeld lange wandelingen, bukken, traplopen en tillen

Slijtage van de heup kan meerdere oorzaken hebben. Het kan ontstaan door veroudering, aangeboren heupafwijkingen, beschadiging van het gewrichtsoppervlak (bijvoorbeeld na een botbreuk), of na een ontsteking (bijvoorbeeld bij reuma).

• Revalidatie na operatie van een nieuwe heup

Heup impingement (FAI):

Patiënten met FAI in de heup ervaren vaak pijn in de lies en rond de heup. Men ervaart tevens problemen met bewegen, door een impingement syndroom wordt het draaien en buigen van de heup vaak beperkt.

Femoro acetabulair impingement kan aangeboren zijn, maar ook op latere leeftijd kan FAI ontstaan. Kleine wijzigingen in de vorm van de heupkop kunnen al leiden tot FAI. Wanneer de vorm van de heup verandert  kunnen er ook wijzigingen optreden in de beweging van de heup. Deze veranderde beweging kan additioneel letsel aanbrengen aan het heupgewricht.
Zware belasting van het heupgewricht kan ook leiden tot FAI, met name bij sporters komt de aandoening veel voor. Ook na een ongeluk of een operatie aan de heup kan femoro acetabulair impingement ontstaan.

• Revalidatie na operatie aan de heup

Bursitis heup (slijmbeurs ontsteking):

Een slijmbeursontsteking kenmerkt zich vaak met (hevige) pijnen in of aan de zijkant van de heup. Soms straalt deze pijn door naar de buitenkant van het gehele bovenbeen. Stralingspijn in het been komt doordat de spier die tegen de slijmbeurs aanligt ook geïrriteerd of beschadigd is. De pijn is dan constant aanwezig maar verergert wanneer er druk op de spier komt of bij inspanning.

Er zijn verschillende oorzaken voor een slijmbeursontsteking in de heup. Meestal ligt de oorzaak bij overbelasting, bijvoorbeeld door langdurige inspanning (denk aan hardlopen of vaak dezelfde beweging maken voor je werk) waarbij de heup flink wat klappen op moet vangen. Ook bij letsel dat ontstaan is door een ongeluk of door een harde val, kan het heupgewricht beschadigen waardoor de slijmbeurs geïrriteerd raakt en gaat ontsteken. Langdurig liggen op de heup (bij een hard of slecht matras) is soms ook de oorzaak van een slijmbeursontsteking.

• Revalidatie na injectie

Piriformis Syndrome:

Door inklemming van de nervus ischiadicus kunnen er meerdere klachten ontstaan. Tintelingen in het been die uit kunnen stralen naar de voet. Stekende pijn vanuit de bil naar het bovenbeen. Pijn bij het zitten omdat er dan nog meer druk op de spier piriformis komt te staan waardoor de zenuw extra wordt ingeklemd. Door inklemming kan ook de bloedsomloop verstoord zijn. Naast de klachten in bil- en beenregio kunnen er ook rugklachten optreden.

De oorzaak van het piriformis-syndroom is in de meeste gevallen een verkorting of hoge spanning van de spier piriformis. Hierdoor komt de onderliggende zenuw, de nervus ischiadicus klem te zitten waardoor er zenuwpijn op kan treden. Dit kan zich uiten in een zeurende en/of brandende pijn die uitstraalt van de bil naar het been en zelfs door kan stralen richting de voet.

Heup fractuur:

Een heupfractuur kenmerkt zich vaak met veel pijn aan de heup en de lies. Meestal zit er zwelling en een bloeduitstorting rond de heup. Het gewricht kan of te makkelijk buigen of er zit juist geen beweging in. Vaak lijkt het been met de gebroken heup korter en is het naar binnen of buiten gedraaid. Op het been staan lukt vaak niet meer.

Meestal is de breuk het gevolg van een val of ongeluk. Als er een zwakke plek in het bot ontstaat kan zelfs zonder een val of trauma een breuk ontstaan. Een risicofactor is botontkalking, ook wel osteoporose genoemd. Andere risicofactoren zijn botziekten, botkanker of uitzaaiingen van andere kankersoorten naar het bot.